Arbodienst: het spreekuur bij de bedrijfsarts
Is een medewerker binnen jouw bedrijf ziek en blijkt uit de eerste gesprekken van de arbodienst dat je medewerker waarschijnlijk langere tijd afwezig is? Dan plannen wij een afspraak met de bedrijfsarts. Maar hoe gaat een consult bij de bedrijfsarts in zijn werk? En welke informatie ontvang jij als werkgever? We lichten het graag toe.
Ontvangen wij als arbodienst een seintje dat er een medewerker ziek is? Dan plannen wij in overleg met jou eerst een telefonisch consult of een huisbezoek door de verzuimbegeleider. Het eerste contact geeft ons een indicatie wanneer wij als arbodienst de bedrijfsarts inschakelen. Meestal heeft een bedrijfsarts na zes weken zijn eerste consult met je zieke medewerker, maar soms is eerder contact wenselijk. Bij medewerkers die bijvoorbeeld frequent ziek zijn, kan eerder de bedrijfsarts inschakelen langdurig verzuim voorkomen.
Ziektebeoordeling door arbodienst
Heeft je medewerker van de arbodienst een uitnodiging ontvangen voor het spreekuur van de bedrijfsarts? Tijdens het eerste gesprek van 45 minuten kijkt de bedrijfsarts naar de beperkingen van de medewerker, wat de prognose is voor herstel én wat een medewerker eventueel nog wel kan. Bij VerzuimPreventPlus plannen we het eerste gesprek ruim, zodat de bedrijfsarts voldoende tijd heeft om met de medewerker in gesprek te gaan. Ook doen we de afspraak graag fysiek om non-verbale signalen goed te kunnen opvangen.
Elk volgend gesprek duurt ongeveer 30 minuten. Hoeveel gesprekken dat zijn, is afhankelijk van de ziekteduur van de medewerker. Door te kiezen voor een bedrijfsarts van VerzuimPreventPlus weet je zeker dat de bedrijfsarts jouw bedrijf kent en weet hoe jullie werken. Dit helpt enorm bij de beoordeling van de beperkingen en mogelijkheden van de medewerker. Daarnaast kun je er bij ons op vertrouwen dat we een geregistreerd bedrijfsarts inschakelen, of een arboarts die werkt onder de bevoegdheid van de bedrijfsarts. Zo heb je de garantie dat er altijd een bevoegd arts betrokken is bij jouw verzuimcasus. Wel zo’n prettige gedachte.
Arbodienst, werkgever en medewerker werken samen
Tijdens de gesprekken houdt de bedrijfsarts een vinger aan de pols bij de behandeling van de andere zorgverleners die betrokken zijn. Hoe adequater de behandeling, hoe sneller de medewerker van de klachten afkomt en hoe sneller jij je medewerker dus weer in het bedrijf kunt verwelkomen. Signaleert de bedrijfsarts dat de medewerker geen behandelaar heeft? Dan kan de bedrijfsarts de medewerker verwijzen, bijvoorbeeld bij psychische klachten. Zo werken we als arbodienst samen aan het herstel van jouw medewerker en het zo snel mogelijk hervatten van de werkzaamheden, uiteraard met oog voor wat jouw medewerker kan.
Arbodienst: terugkoppeling naar werkgever
Het is logisch dat jij benieuwd bent naar de voortgang. Daarom ontvang je van ons, net als jouw medewerker, na elk gesprek een terugkoppeling. Hierin lees je onder andere:
- Welke beperkingen de medewerker heeft
- Wat de medewerker nog wel kan
- Het advies van de bedrijfsarts over het oppakken van de werkzaamheden
- Het advies van de bedrijfsarts aan de medewerker
In deze terugkoppeling mogen wij als arbodienst niet zeggen welke klachten de medewerker heeft. Als werkgever mag jij je medewerker hier ook niet naar vragen. Benieuwd hoe dit precies zit? Lees onze blog. En ben jij, of je medewerker het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts? Je kunt altijd contact opnemen met het UWV voor een deskundigenoordeel.
Wil je meer informatie over onze arbodienst en de mogelijkheden van de bedrijfsarts? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Mogen wij je helpen?
Neem contact op ons team. We ondersteunen je graag!
Bel ons:
0184 49 68 04
Of mail naar:
Mogen wij je helpen?
Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.
Bel ons:
Of mail naar:
info@verzuimpreventplus.nl