Veelgestelde vragen arbodienst en bedrijfsarts
Heb je binnenkort een gesprek bij de bedrijfsarts van VerzuimPreventPlus? Of heb je een brief van ons ontvangen en heb je vragen over onze dienstverlening? Op deze pagina vind je het antwoord op de meestgestelde vragen.
Ben je langdurig ziek en heb je vragen over wettelijke onderwerpen, zoals de Wet verbetering poortwachter of de WIA-uitkering? Hiervoor kun je terecht bij je casemanager. Wil je juist weten of je tijdens werktijd een fysio- of doktersbezoek mag inplannen? Vaak vind je hierover meer informatie in het personeelshandboek van je organisatie. Kom je er niet helemaal uit hoe dit precies werkt tijdens je re-integratie? Ook dan kun je contact opnemen met je casemanager voor meer informatie.
Zeker, je mag ons altijd bellen om een afspraak in te plannen. Zo kun je bijvoorbeeld met de bedrijfsarts bespreken dat je veel stress ervaart of na een lange werkdag last hebt van je spieren. Maar je kunt ook met de bedrijfsarts een medische diagnose bespreken die wellicht in de toekomst effect heeft op je werk.
Wil je dat je werkgever niet weet dat je naar de bedrijfsarts bent geweest? Dat is mogelijk. Wij factureren het preventief bezoek aan de bedrijfsarts geanonimiseerd. Jouw werkgever weet dan alleen dat een medewerker bij ons langs is geweest, maar niet wie dat was.
De bedrijfsarts heeft verschillende werkzaamheden. Niet alle werkzaamheden worden door de bedrijfsarts zelf uitgevoerd. De arts krijgt hiervoor ondersteuning van medewerkers die een medisch beroepsgeheim hebben. Je kunt overigens altijd contact opnemen met de bedrijfsarts, hij of zij blijft altijd eindverantwoordelijk voor jouw begeleiding.
De duur van het gesprek wisselt, maar gemiddeld duurt het eerste gesprek 45 minuten. De bedrijfsarts kijkt naar je beperkingen, op welke termijn herstel mogelijk is, welk werk je nog wel kunt uitvoeren en biedt een luisterend oor. Elk volgend gesprek duurt gemiddeld 20 minuten. Hoe vaak je naar de bedrijfsarts moet, hangt onder andere af van hoelang je ziek bent.
Nee, je werkgever betaalt de bedrijfsarts, maar hij/zij is onafhankelijk. Je werkgever heeft daarom ook geen invloed op het oordeel van de bedrijfsarts. Sterker nog, jouw medische gegevens (zoals je klachten) vallen onder het beroepsgeheim van de bedrijfsarts. Wij mogen jouw werkgever daarom niet vertellen waarom je ziek bent.
Het gesprek met de bedrijfsarts over jouw klachten is vertrouwelijk. Wij vertellen je werkgever niets over je medische gegevens, zoals je klachten. We mogen je werkgever wel vertellen of je wel of niet kunt werken, wanneer de bedrijfsarts verwacht dat je weer aan het werk kunt en welke mogelijke aanpassingen ervoor kunnen zorgen dat je weer aan de slag kunt. Deze informatie bespreekt de bedrijfsarts altijd eerst met jou.
Als je niet in staat bent om te werken, meld je je ziek bij je werkgever. Soms neemt VerzuimPreventPlus in de eerste paar dagen ziekte contact met je op door je te bellen of je thuis te bezoeken. Is de verwachting dat je langere tijd niet (volledig) kunt werken? Dan krijg je een gesprek met de bedrijfsarts. Onze casemanager begeleidt je tijdens het volledige proces en vertelt wat je van ons mag verwachten en aan welke verplichtingen je moet voldoen.
VerzuimPreventPlus ondersteunt werkgevers en medewerkers tijdens het volledige ziekteproces. In de praktijk betekent dit voor jou dat je contact hebt met de bedrijfsarts over je klachten en je mogelijkheden om te werken. Daarnaast helpen onze casemanagers bij alles waaraan je als medewerker moet voldoen. Denk bijvoorbeeld aan wetgeving of het aanvragen van een uitkering als dat nodig is. Maar ook het uitvoeren van een werkplekonderzoek behoort tot de mogelijkheden.