Blijf in gesprek met mediation

Als een medewerker langdurig ziek is, is het niet altijd eenvoudig om constructief in gesprek te blijven. Zeker bij een verstoorde arbeidsrelatie kan het lastig zijn om goed naar elkaar te luisteren. En dat terwijl een goede communicatie juist ontzettend belangrijk is voor re-integratie. Mediation biedt dan uitkomst. Klanten van VerzuimPreventPlus brengen we daarom in contact met een mediator.

Redenen voor mediation

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom mediation in een verzuimcasus van toegevoegde waarde kan zijn. Zo kan het zijn dat een zieke medewerker van de bedrijfsarts het advies krijgt om een goed gesprek te voeren met de leidinggevende. Dat is niet eenvoudig, zeker niet als er ook sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie. Een gesprek met een onafhankelijke derde kan dan helpen om de lucht te klaren. Het voornaamste doel van de mediator is dan ook om te zorgen dat beide partijen weer echt naar elkaar luisteren en met elkaar in gesprek gaan. De uitkomst van de mediation kan verschillen. Zo is er de mogelijkheid dat partijen weer komen tot werkafspraken, maar het is ook mogelijk dat de mediator werkgever en medewerker begeleidt naar een vaststellingsovereenkomst.

Naast het gesprek tussen medewerker en leidinggevende kan een mediator ook hulp bieden als er een conflict tussen medewerkers onderling is. Dit is zeker aan te raden als je merkt dat het conflict zorgt voor spanningen op de werkvloer of zelfs tot kort of langdurig verzuim. Ook hier helpt de mediator om de communicatie tussen beide partijen weer glad te trekken.

Opbouw mediationtraject

Hoeveel gesprekken er precies nodig zijn, verschilt per situatie. Maar grofweg kun je ervan uitgaan dat er circa vijf gesprekken nodig zijn.

  1. Kennismakingsgesprek waarin de randvoorwaarden voor mediation worden besproken.
  2. In de exploratiefase is er aandacht voor het probleem en krijgen alle partijen de mogelijkheid om hun pijnpunten op tafel te leggen. Bij diepgewortelde conflicten kan het voorkomen dat voor deze fase meer gesprekken nodig zijn.
  3. Na de exploratiefase volgt de draai- en kantelfase waarin je samen alle opties op tafel gaat leggen. Foute opties bestaan niet.
  4. In de onderhandelfase bekijk je gezamenlijk wat haalbaar is en wat aantrekkelijke opties zijn. Denk bijvoorbeeld aan het maken van praktische werkafspraken of het besluit om samen te komen tot een vaststellingsovereenkomst.
  5. In de laatste fase sluit de mediator het traject af en is het idee dat partijen weer zonder onafhankelijke derde met elkaar verder gaan of naar ieders tevredenheid andere afspraken hebben gemaakt.

Randvoorwaarden mediation

Bij mediation is het ontzettend belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om open en eerlijk het gesprek te voeren. Om dit te realiseren kent de mediation een paar belangrijke spelregels die vastgelegd zijn in een mediation-overeenkomst die alle partijen en de mediator ondertekenen.

  • Alle partijen moeten het eens zijn met de keuze voor een mediator.
  • Mediation is op basis van vrijwilligheid, je mag op ieder moment stoppen.
  • Mediation is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Alle partijen moeten zich volledig inzetten.
  • Alles wat je tijdens de mediation zegt, is en blijft vertrouwelijk.

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

Meer klantverhalen

  • "Er werd met ons meegedacht vanuit de praktijk en onze medewerkers hebben praktische tips gekregen. Dat maakt dat we nu een resultaat hebben liggen waar we echt mee verder kunnen."

    Jaap de Keizer jr. Directeur

    Keizer Unitbouw

    Lees het hele verhaal

  • "De mensen van VerzuimPreventPlus zijn niet alleen deskundig, maar verliezen ook de menselijke kant niet uit het oog."

    Hanneke Middeldorp, HR-manager

    Zusss

    Lees het hele verhaal

  • "Wat ik heel goed vind aan VerzuimPreventPlus, is dat ze aan de bel trekken als iemand vaker ziek is dan gemiddeld."

    Leon Slob, mede-eigenaar

    Bakkerij van der Grijn

    Lees het hele verhaal