Re-integratie bij een andere werkgever: zo werkt het

Soms blijkt dat een zieke medewerker niet meer kan terugkeren in zijn oude functie. Heb jij binnen jouw bedrijf geen passend werk? Dan adviseert de arbeidsdeskundige vaak om een tweede spoortraject te starten. Dit betekent re-integratie bij een andere werkgever. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? We vertellen het je graag.

Begeleiden van de re-integratie

Een tweede spoortraject wordt ingezet als duidelijk is dat een zieke medewerker niet meer aan de slag kan bij zijn huidige werkgever. Een re-integratiecoach begeleidt het proces. Op hoofdlijnen ziet de re-integratie er als volgt uit:

  • Een uitgebreide intake om de positie van de medewerker op de arbeidsmarkt in kaart te brengen. Denk bijvoorbeeld aan opleidingen, vaardigheden, huidige beperkingen en mogelijkheden
  • Formuleren van een reële beroepskeuze
  • Sollicitatievaardig maken van de kandidaat
  • Ondersteuning bij het vinden van vacatures
  • Hulp bij het solliciteren

Wie betaalt het loon?

Als zieke medewerker is het niet eenvoudig om de arbeidsmarkt te betreden, maar in bepaalde gevallen lukt het om een andere werkgever te vinden. In dat geval vraag jij je vast af wie verantwoordelijk is voor het loon. Ben jij dat, of de andere werkgever? Bij wet is geregeld dat jij tot 104 weken ziekte het loon van de medewerker doorbetaalt. Gaat je medewerker elders aan de slag? Dan maak je met de andere partij afspraken, en stel je bijvoorbeeld een detacheringsovereenkomst op.

Succesvolle re-integratie?

Is de re-integratie bij de andere werkgever succesvol? Dan volgt vaak een (tijdelijk) dienstverband bij die werkgever. Als de re-integratie bij de andere werkgever niet lukt, loopt de re-integratie in spoor 2 gewoon door. De medewerker krijgt dan dus nog steeds begeleiding van de re-integratiecoach. Het tweede spoortraject eindigt pas bij een succesvolle re-integratie of bij de toekenning van de WIA-uitkering na twee jaar ziekte.

Onze begeleiding

Als werkgever betaal je de volledige kosten van de re-integratie. Logisch dat je er op wilt vertrouwen dat het proces goed en vlot verloopt. Ga je een samenwerking aan met VerzuimPreventPlus? Dan mag je erop vertrouwen dat wij de kwaliteit van het tweede spoortraject borgen. Wij nemen het volgende voor je uit handen:

  • Wij vragen offertes op en regelen de intake bij een betrouwbare re-integratiecoach uit ons netwerk.
  • Wij volgen het traject vanaf de zijlijn én lezen de voortgangsrapportages.

Wil je meer horen over onze ondersteuning bij de re-integratie van medewerkers? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

  • Wat is het verschil tussen het preventief en regulier spreekuur van de bedrijfsarts?

    Wij adviseren je graag

    Wij adviseren je graag

  • Waar moet ik op letten bij de Wet Verbetering Poortwachter?

    Wij adviseren je graag

    Wij adviseren je graag

  • Hoe kan ik mijn organisatie vitaal houden?

    Wij adviseren je graag

    Wij adviseren je graag

Meer klantverhalen

  • “VerzuimPreventPlus geeft niet alleen de oplossing, maar vertelt ook over de verschillende mogelijkheden en de eventuele effecten daarvan. Zo heb ik zelf ook een goed beeld van de opties.”

    Marijn de Pee, HR-verantwoordelijke

    Numafa Cleaning & Automation

    Lees het hele verhaal

    Lees het hele verhaal

  • "Het is erg belangrijk voor ons om niet alleen kwaliteit te leveren aan onze klanten, maar ook goed te zorgen voor onze medewerkers. We zijn ten slotte een familiebedrijf. VerzuimPreventPlus sluit hier goed op aan."

    Marjandel Verschoor, directeur

    Verschoor Reizen

    Lees het hele verhaal

    Lees het hele verhaal

  • “Het is voor mijn afdeling niet te doen om alle wetswijzigingen bij te houden. VerzuimPreventPlus regelt dit voor ons en zorgt dat we voldoen aan de wet.”

    Gerdien den Butter, Office Manager

    Amphitec

    Lees het hele verhaal

    Lees het hele verhaal

Meer klantverhalen