Arbodienst: het spreekuur bij de bedrijfsarts

Is een medewerker binnen jouw bedrijf ziek en blijkt uit de eerste gesprekken van de arbodienst dat je medewerker waarschijnlijk langere tijd afwezig is? Dan plannen wij een afspraak met de bedrijfsarts. Maar hoe gaat een consult bij de bedrijfsarts in zijn werk? En welke informatie ontvang jij als werkgever? We lichten het graag toe.

Ontvangen wij als arbodienst een seintje dat er een medewerker ziek is? Dan plannen wij in overleg met jou eerst een telefonisch consult of een huisbezoek door de verzuimbegeleider. Het eerste contact geeft ons een indicatie wanneer wij als arbodienst de bedrijfsarts inschakelen. Meestal heeft een bedrijfsarts na zes weken zijn eerste consult met je zieke medewerker, maar soms is eerder contact wenselijk. Bij medewerkers die bijvoorbeeld frequent ziek zijn, kan eerder de bedrijfsarts inschakelen langdurig verzuim voorkomen.

Ziektebeoordeling door arbodienst

Heeft je medewerker van de arbodienst een uitnodiging ontvangen voor het spreekuur van de bedrijfsarts? Tijdens het eerste gesprek van 45 minuten kijkt de bedrijfsarts naar de beperkingen van de medewerker, wat de prognose is voor herstel én wat een medewerker eventueel nog wel kan. Bij VerzuimPreventPlus plannen we het eerste gesprek ruim, zodat de bedrijfsarts voldoende tijd heeft om met de medewerker in gesprek te gaan. Ook doen we de afspraak graag fysiek om non-verbale signalen goed te kunnen opvangen.

Elk volgend gesprek duurt ongeveer 30 minuten. Hoeveel gesprekken dat zijn, is afhankelijk van de ziekteduur van de medewerker. Door te kiezen voor een bedrijfsarts van VerzuimPreventPlus weet je zeker dat de bedrijfsarts jouw bedrijf kent en weet hoe jullie werken. Dit helpt enorm bij de beoordeling van de beperkingen en mogelijkheden van de medewerker. Daarnaast kun je er bij ons op vertrouwen dat we een geregistreerd bedrijfsarts inschakelen, of een arboarts die werkt onder de bevoegdheid van de bedrijfsarts. Zo heb je de garantie dat er altijd een bevoegd arts betrokken is bij jouw verzuimcasus. Wel zo’n prettige gedachte.

Arbodienst, werkgever en medewerker werken samen

Tijdens de gesprekken houdt de bedrijfsarts een vinger aan de pols bij de behandeling van de andere zorgverleners die betrokken zijn. Hoe adequater de behandeling, hoe sneller de medewerker van de klachten afkomt en hoe sneller jij je medewerker dus weer in het bedrijf kunt verwelkomen. Signaleert de bedrijfsarts dat de medewerker geen behandelaar heeft? Dan kan de bedrijfsarts de medewerker verwijzen, bijvoorbeeld bij psychische klachten. Zo werken we als arbodienst samen aan het herstel van jouw medewerker en het zo snel mogelijk hervatten van de werkzaamheden, uiteraard met oog voor wat jouw medewerker kan.

Arbodienst: terugkoppeling naar werkgever

Het is logisch dat jij benieuwd bent naar de voortgang. Daarom ontvang je van ons, net als jouw medewerker, na elk gesprek een terugkoppeling. Hierin lees je onder andere:

  • Welke beperkingen de medewerker heeft
  • Wat de medewerker nog wel kan
  • Het advies van de bedrijfsarts over het oppakken van de werkzaamheden
  • Het advies van de bedrijfsarts aan de medewerker

In deze terugkoppeling mogen wij als arbodienst niet zeggen welke klachten de medewerker heeft. Als werkgever mag jij je medewerker hier ook niet naar vragen. Benieuwd hoe dit precies zit? Lees onze blog. En ben jij, of je medewerker het niet eens met het oordeel van de bedrijfsarts? Je kunt altijd contact opnemen met het UWV voor een deskundigenoordeel.

Wil je meer informatie over onze arbodienst en de mogelijkheden van de bedrijfsarts? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Wet verbetering poortwachter: wij helpen je

Medewerkers die langdurig ziek zijn, vallen binnen de Wet verbetering poortwachter. Deze wet schrijft voor op welke momenten jij als werkgever wat moet doen. En dat kan best ingewikkeld zijn. Zeker als je hier niet dagelijks mee te maken hebt. Onze casemanagers kennen de Wet verbetering poortwachter van binnen en van buiten, en staan jou bij. Zo weet je zeker dat je geen essentiële stappen mist.

En hoe belangrijk de Wet verbetering poortwachter ook is: onze casemanagers gaan in de verzuimbegeleiding nog een stap verder. Ze geven jou proactief advies, zorgen dat alles tijdig en juist gebeurt én kijken vooruit. Is het nodig om een arbeidsdeskundige of een coach in te schakelen? Dan nemen de casemanagers dit voor je uit handen. Wel zo’n fijne gedachte.

Informeren over Wet verbetering poortwachter

Binnen de Wet verbetering poortwachter ontzorgen we jou als werkgever en bieden je medewerkers een luisterend oor. Uiteraard binnen de grenzen van het medisch beroepsgeheim. Voor medewerkers zijn alle verplichtingen rondom de Wet poortwachter vaak erg spannend. Wij vertellen de medewerkers wat ze kunnen verwachten en aan welke verplichtingen zij moeten voldoen.

WIA-uitkering

Is een medewerker 21 maanden, oftewel 93 weken ziek en niet binnenkort hersteld? Dan is het van belang om een WIA-uitkering aan te vragen. Na twee jaar ben je als werkgever niet meer verplicht het loon door te betalen voor de uren dat een medewerker ziek is; een WIA-uitkering vult grotendeels het financieel gat dat dan ontstaat. Onze casemanagers helpen bij de aanvraag en zorgen dat het verzuimdossier op orde is. Wil jij als werkgever het loon van je medewerker langer doorbetalen, bijvoorbeeld omdat diegene bijna volledig beter is? Ook bij die aanvraag kun je op onze casemanagers vertrouwen.

Ziek uit dienst

Je ziet het waarschijnlijk graag anders, maar niet elke medewerker is in staat om weer te gaan werken. Dit kan betekenen dat een medewerker ziek uit dienst gaat. Bij deze specifieke gevallen moet je als werkgever goed opletten dat je het juiste proces volgt. Wij begeleiden je bij elke stap en schakelen indien nodig ook andere deskundigen in, zoals een jurist.

Verplichting Wet verbetering poortwachter

Als werkgever heb je veel verplichtingen binnen de Wet verbetering poortwachter. Houd je je niet aan de eisen? Dan loop je het risico dat het UWV een loonsanctie oplegt. In dat geval moet je een zieke medewerker ook na twee jaar nog loon doorbetalen. Dat is een situatie die je natuurlijk wilt voorkomen. Door te kiezen voor een samenwerking met VerzuimPreventPlus weet je zeker dat je volledig wordt ontzorgd en dat alles goed geregeld is.

Benieuwd naar verzuimbegeleiding op maat voor jouw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Re-integratie bij een andere werkgever: zo werkt het

Soms blijkt dat een zieke medewerker niet meer kan terugkeren in zijn oude functie. Heb jij binnen jouw bedrijf geen passend werk? Dan adviseert de arbeidsdeskundige vaak om een tweede spoortraject te starten. Dit betekent re-integratie bij een andere werkgever. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? We vertellen het je graag.

Begeleiden van de re-integratie

Een tweede spoortraject wordt ingezet als duidelijk is dat een zieke medewerker niet meer aan de slag kan bij zijn huidige werkgever. Een re-integratiecoach begeleidt het proces. Op hoofdlijnen ziet de re-integratie er als volgt uit:

  • Een uitgebreide intake om de positie van de medewerker op de arbeidsmarkt in kaart te brengen. Denk bijvoorbeeld aan opleidingen, vaardigheden, huidige beperkingen en mogelijkheden
  • Formuleren van een reële beroepskeuze
  • Sollicitatievaardig maken van de kandidaat
  • Ondersteuning bij het vinden van vacatures
  • Hulp bij het solliciteren

Wie betaalt het loon?

Als zieke medewerker is het niet eenvoudig om de arbeidsmarkt te betreden, maar in bepaalde gevallen lukt het om een andere werkgever te vinden. In dat geval vraag jij je vast af wie verantwoordelijk is voor het loon. Ben jij dat, of de andere werkgever? Bij wet is geregeld dat jij tot 104 weken ziekte het loon van de medewerker doorbetaalt. Gaat je medewerker elders aan de slag? Dan maak je met de andere partij afspraken, en stel je bijvoorbeeld een detacheringsovereenkomst op.

Succesvolle re-integratie?

Is de re-integratie bij de andere werkgever succesvol? Dan volgt vaak een (tijdelijk) dienstverband bij die werkgever. Als de re-integratie bij de andere werkgever niet lukt, loopt de re-integratie in spoor 2 gewoon door. De medewerker krijgt dan dus nog steeds begeleiding van de re-integratiecoach. Het tweede spoortraject eindigt pas bij een succesvolle re-integratie of bij de toekenning van de WIA-uitkering na twee jaar ziekte.

Onze begeleiding

Als werkgever betaal je de volledige kosten van de re-integratie. Logisch dat je er op wilt vertrouwen dat het proces goed en vlot verloopt. Ga je een samenwerking aan met VerzuimPreventPlus? Dan mag je erop vertrouwen dat wij de kwaliteit van het tweede spoortraject borgen. Wij nemen het volgende voor je uit handen:

  • Wij vragen offertes op en regelen de intake bij een betrouwbare re-integratiecoach uit ons netwerk.
  • Wij volgen het traject vanaf de zijlijn én lezen de voortgangsrapportages.

Wil je meer horen over onze ondersteuning bij de re-integratie van medewerkers? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Ziekteverzuim: kom snel tot werkafspraken

Als je medewerker zich ziek meldt, weet je vaak niet precies hoe lang het ziekteverzuim duurt. Om meer inzicht te krijgen in de situatie van de zieke medewerker, kun je een verzuimbegeleider van VerzuimPreventPlus inschakelen. Op basis van een huisbezoek of een telefonisch consult brengen wij in kaart welke klachten de medewerker heeft én of de persoon in kwestie op korte termijn weer aan het werk kan.

De verzuimbegeleider is het eerste aanspreekpunt bij kortdurend ziekteverzuim en is doorgaans alleen de eerste weken betrokken. Dat gebeurt via huisbezoeken en telefonische gesprekken. Blijkt uit de eerste analyse van de verzuimbegeleider dat het ziekteverzuim langdurig is? Dan geven we het advies om versneld de bedrijfsarts in te zetten voor de medische beoordeling.

Snel schakelen bij kortdurend ziekteverzuim

Door vlot inzicht te krijgen in de klachten kan er sneller gehandeld worden. Zo kan een verzuimbegeleider de medewerker adviseren naar de huisarts te gaan, of bij problemen op het werk adviseren om toch het gesprek aan te gaan.

Door onze persoonlijke benadering komen we vaak tijdens het eerste telefonische gesprek of huisbezoek al tot werkafspraken. Zo weet jij waar je aan toe bent en wanneer je je medewerker weer op het werk kunt verwachten. Dit geldt natuurlijk alleen bij kortdurend ziekteverzuim. Bij langdurig ziekteverzuim heeft de medewerker contact met de bedrijfsarts. Is het voor de verzuimbegeleider onduidelijk hoe lang een ziekte of blessure duurt? Dan is er altijd even overleg met onze bedrijfsarts.

Terugkoppeling bij kortdurend ziekteverzuim

De verzuimbegeleider kan na een ziekmelding snel bij je medewerker op de stoep staan, maar een telefonisch consult behoort ook tot de mogelijkheden. Deze acties worden altijd eerst vooraf met jou afgestemd. Nadat wij contact hebben gehad met je medewerker krijg je van ons een terugkoppeling. Hierin benoemen wij:

  • wanneer er contact is geweest.
  • of de arbeidsongeschiktheid van je medewerker aannemelijk is.
  • of het mogelijk was om werkafspraken te maken, en zo ja wat de inhoud van de werkafspraken is.

Verzuimbegeleiding op maat

Wanneer de verzuimbegeleider in actie komt bij ziekteverzuim, is afhankelijk van jouw wensen. Wil je bijvoorbeeld dat alle zieke medewerkers in de eerste week een huisbezoek ontvangen? Dan regelen we dat je voor je. Zet je de verzuimbegeleider liever alleen in bij medewerkers die vaker ziek zijn in een jaar? Ook dat behoort tot de opties. Kies je VerzuimPreventPlus voor de begeleiding van kortdurend ziekteverzuim? Dan kun je er in ieder geval op vertrouwen dat we de tijd nemen voor elk gesprek en goed op de hoogte zijn van de manier waarop jouw bedrijf werkt.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden die wij bieden op het gebied van kortdurend ziekteverzuim? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Mogen wij je helpen?

Neem contact op ons team. We ondersteunen je graag!

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

Meer klantverhalen

  • "Er werd met ons meegedacht vanuit de praktijk en onze medewerkers hebben praktische tips gekregen. Dat maakt dat we nu een resultaat hebben liggen waar we echt mee verder kunnen."

    Jaap de Keizer jr. Directeur

    Keizer Unitbouw

    Lees het hele verhaal

  • "De mensen van VerzuimPreventPlus zijn niet alleen deskundig, maar verliezen ook de menselijke kant niet uit het oog."

    Hanneke Middeldorp, HR-manager

    Zusss

    Lees het hele verhaal

  • "Wat ik heel goed vind aan VerzuimPreventPlus, is dat ze aan de bel trekken als iemand vaker ziek is dan gemiddeld."

    Leon Slob, mede-eigenaar

    Bakkerij van der Grijn

    Lees het hele verhaal