Financieel gezonde medewerkers voor minder verzuim

Financiële zorgen bij jouw medewerkers kunnen verschillende oorzaken hebben. Vaak is de gedachte dat alleen medewerkers met een lager inkomen niet rond kunnen komen. Toch kunnen ook bij hoge(re) inkomens financiële zorgen komen kijken, bijvoorbeeld door een scheiding of een gokverslaving. Wat moet en kun je hiermee als werkgever en hoe voorkom je ziekteverzuim als gevolg van financiële stress?

“Financiële problemen zijn vaak beperkt zichtbaar, maar geldzorgen kunnen jouw medewerker wel veel stress bezorgen. Zeker bij een verslaving zoals gokken, drugs, alcohol of gamen is het bijna onmogelijk om zelf het probleem op te lossen. Als iemand tijdelijk instemt met beschermingsbewind heeft hij de ruimte om aan zijn verslaving te werken én blijft hij financieel gezond”, vertelt Nico de Visser, directeur van Fidinda Financiële Zorg, een van de partners van VerzuimPreventPlus.

Herkennen van problemen

Medewerkers die om een voorschot vragen, of waarbij beslag wordt gelegd op hun inkomen: dit zijn altijd signalen waarbij het goed is om in gesprek te gaan met je medewerker. Natuurlijk wil dit niet automatisch zeggen dat iemand financiële problemen heeft, maar het is wel een teken aan de wand. Ook grote levensgebeurtenissen zoals scheiden of het overlijden van partner kunnen voor problemen zorgen.

Vermoed je financiële problemen en wellicht zelfs een (gok)verslaving, bijvoorbeeld omdat de medewerker een hoger inkomen heeft en continu voorschotten vraagt? Dan adviseert Nico om daarover in gesprek te gaan met de medewerker en te adviseren een derde partij in te schakelen: “Je kunt er als werkgever bijvoorbeeld voor kiezen om je medewerkers laagdrempelig contact op te laten nemen met een gespecialiseerde helpdesk. Zo krijgt je medewerker snel advies, en kan er een inschatting gemaakt worden of budgetcoaching, bugdetbeheer of beschermingsbewind een oplossing is. Overigens is het goed om je te realiseren dat bij een verslaving ook altijd een medisch traject ingezet moet worden. Via de huisarts, maar ook het inzetten van de bedrijfsarts is belangrijk. Het bieden van bescherming bij het houden van grip op de financiële situatie, is een vereiste om het medisch traject te laten slagen.

Nico wijst werkgevers er wel op om alert te zijn. “Financiële problemen zitten enorm in de taboesfeer. De kans dat iemand zelf aan de bel trekt, is heel klein. Je moet daarom als werkgever of leidinggevende echt alert zijn en doorvragen. Probeer het probleem ook niet zelf op te lossen, dat is zowel voor jou als de medewerker niet goed en niet prettig, maar koppel je medewerker aan een gespecialiseerde partij. Je medewerker kan daar zijn verhaal doen, en krijgt direct een oplossing om uit de schulden te komen. En als werkgever ontbreekt het je vaak ook aan de actuele kennis om het zelf te doen.”

Langere termijn financieel gezond

Komt aan het licht dat jouw medewerker verslaafd is, en loopt er een medisch traject om af te kicken? “Dat is ontzettend belangrijk, maar dat is nog geen oplossing voor de financiële problemen. Zeker in de eerste maanden is iemand ontzettend kwetsbaar en dan wil je voorkomen dat iemand direct weer met zijn volledige inkomen terugvalt. Met beschermingsbewind of budgetbeheer kunnen we de medewerker beschermen tijdens de eerste fase. Wij reserveren wat nodig is om te zorgen dat iemand op langere termijn financieel gezond blijft. Soms betekent dit dat iemand van 50 euro per week rond moet komen, maar er zijn ook genoeg gevallen van mensen die voldoende inkomen overhouden”, vertelt Nico.

Informatie en geen confrontatie

In de praktijk ziet Nico dat werkgevers vanuit de beste bedoelingen eenmalig een berichtje op het intranet plaatsen over de mogelijkheden om hulp te zoeken bij financiële problemen. Alleen is dat niet voldoende. “Onze ervaring is dat het maanden duurt voor de boodschap gaat landen, en dat een medewerker contact durft op te nemen. Plaats dus niet alleen eenmalig een bericht, maar maak het ook bespreekbaar tijdens het werkoverleg en andere kanalen. Hierbij is de toon natuurlijk ontzettend belangrijk. Kies niet voor een confronterende toon, maar informeer je medewerkers over de mogelijkheden.”

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Hulp nodig bij verzuim?

Neem contact op met ons deskundig team van casemanagers, arbeidsdeskundigen, bedrijfsartsen, vertrouwenspersoon en administratieve ondersteuning.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

Heb je onze andere blogs al gelezen?

  • Na een langlopend conflict met een leidinggevende meldt een medewerker zich ziek . Grote kans dat elke werkgever wel een of meer van dit soort casussen kent. Maar hoe voorkom je zo’n ziekmelding? Mediation biedt de oplossing.

    14 mei 2024

    Lees het hele verhaal

  • Denk je dat je medewerker kampt met een verslaving? Een lastig onderwerp om aan te snijden en ook wat betreft wet- en regelgeving een grijs gebied. Toch wil je dit vanuit de zorgplicht die je hebt als werkgever niet zomaar aan je voorbij laten gaan. Hoe je zo'n gesprek aangaat en wat je in een dergelijke situatie wel en niet kunt doen, lichten we toe in deze blog.

    3 januari 2024

    Lees het hele verhaal

  • Wil jij de kans op uitval verkleinen? Investeer dan ook vooral in blije medewerkers die goed in staat zijn om te gaan met veranderingen. Benieuwd hoe je dat doet? Lees onze blog!

    18 augustus 2023

    Lees het hele verhaal