Budgetcoach als preventief middel tegen verzuim

Dat het leven duurder is, merken we allemaal. Of het nu gaat om de dagelijkse boodschappen of de maandelijkse energierekening: we kunnen veel minder kopen. Voor steeds meer mensen is de mismatch tussen inkomsten en uitgaven dan ook een bron van stress. En we weten allemaal dat langdurige stress uiteindelijk zorgt voor ziekteverzuim. Dat is voor jou als werkgever, maar zeker ook voor de werknemer geen ideale situatie. Hoe kun je dit voor zijn?

“Medewerkers met geldzorgen vallen niet van de ene op de andere dag uit. Dit is echt een proces van maanden. Het is wel mijn verwachting dat het aantal ziekmeldingen door geldzorgen de komende tijd gaat toenemen”, schetst Lenny Kamsteeg, budgetcoach bij Kamsteeg Budgetcoaching, één van de partners van VerzuimPreventPlus. Zij geeft werkgevers drie tips hoe zij budgetcoaching kunnen inzetten als preventief middel tegen verzuim.

1. Haal geldzorgen uit de taboesfeer

Lenny ziet in haar praktijk dat er veel schaamte is bij mensen die financiële zorgen hebben. “Veel medewerkers vinden het vervelend om aan hun werkgever toe te geven dat ze het niet redden. Ze zijn bang dat hun werkgever geldzorgen synoniem stelt aan dat je niet geschikt bent voor je werk.” Het is voor organisaties daarom ontzettend belangrijk om het onderwerp geldzorgen uit de taboe te halen. Dit kun je doen door iemand aan te stellen die als integer en betrouwbaar bekend staat. Deze persoon heeft bij voorkeur een HR-achtergrond en kan door medewerkers laagdrempelig over hun financiële zorgen benaderd worden. Uiteraard met de garantie dat de medewerker anoniem blijft.

Een andere manier is door als werkgever of leidinggevende alert te zijn op signalen. “Natuurlijk is een loonbeslag het meest duidelijke signaal, maar dan zijn medewerkers echt al even onderweg. Je kunt als werkgever ook letten op andere signalen. Vraagt een medewerker bijvoorbeeld om een voorschot, zie je dat medewerkers kleine foutjes maken in hun werk of dat ze zich vaker een dagje ziekmelden? Dan is dat het moment om met je medewerker in gesprek te gaan. Er zijn natuurlijk diverse redenen denkbaar, maar ga ook zeker het gesprek over mogelijke geldzorgen niet uit de weg.”

2. Geef niet direct een lening als oplossing

Medewerkers die al een lange tijd in een organisatie werken, en waardevol zijn voor een organisatie krijgen bij geldzorgen nogal eens een lening aangeboden vanuit het bedrijf. Hoe sympathiek dat ook lijkt, vaak zorgt dit juist voor extra problemen en zorgen. Lenny legt uit: “Schulden oplossen is echt een vak apart. Een extra lening heeft dan een averechts effect, zeker als er geen plan is. Heeft de medewerker met een budgetcoach een goed plan om de komende jaren de financiën op orde te brengen? Dan kan een lening vanuit de organisatie wel net dat extra beetje lucht geven. Zonder dit plan van aanpak verdwijnt de lening vaak als sneeuw voor de zon zonder dat de problemen zijn opgelost.”

Naast dat een lening niet altijd het gewenste effect heeft voor de medewerker, is het ook voor de werkgever risicovol. Als blijkt dat iemand door problematische schulden in een schuldregeling komt via de sociale dienst, kom je als werkgever onderaan op een lange lijst met schuldeisers te staan. Dan worden eerst de preferente schuldeisers zoals de Belastingdienst terugbetaald. Het kan dan dus zomaar zijn dat er geen geld meer is om de schuld aan de werkgever terug te betalen.

3. Wijs medewerkers preventief op mogelijkheden

Hoe goed het ook is om in gesprek te gaan met individuele medewerkers, de kans is altijd aanwezig dat je hierbij medewerkers over het hoofd ziet. Daarom pleit Lenny voor een campagne vanuit bijvoorbeeld HR over dit onderwerp. “Er zijn zoveel faciliteiten die mensen niet kennen, maar die wel een oplossing kunnen bieden voor medewerkers met financiële problemen. Als werkgever kun je je medewerkers hierop wijzen vanuit goed werkgeverschap. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden van een budgetcoach, verwijs ze naar de website van het Nibud of naar de regionale sociale dienst voor informatie. Of geef een medewerker algemene tips. Ik merk bijvoorbeeld dat inzicht echt de basis is om geldproblemen te overzien. Veel mensen hebben geen idee hoeveel er nu precies binnenkomt, hoeveel de maandelijkse uitgaven zijn en wat ze maximaal per week kunnen besteden aan bijvoorbeeld de boodschappen. Door ze hierbij te helpen, snappen ze ook beter waarom het belangrijk is om bijvoorbeeld te sparen om financieel gezond te blijven en hoe ze dit kunnen doen.”

Wat kan een budgetcoach betekenen voor jouw medewerker?

Een budgetcoach helpt jouw medewerker op vele fronten. Zo creëert Lenny bijvoorbeeld het benodigde inzicht, schakelt voorzieningen als de voedselbank in en helpt medewerkers met het maken van een realistisch budgetplan. “Budgetcoaching is en blijft maatwerk. Ik kijk samen met mijn cliënt wat de beste oplossing is en help ze zo verder. Na het eerste gesprek merk ik vaak al opluchting bij mensen. Een budgetcoachtraject duurt soms enkele maanden, maar af en toe blijf ik langer betrokken, als dit nodig blijkt te zijn.”

Zie jij dat financiële zorgen een medewerker boven het hoofd groeien, dat een aantal medewerkers zich sinds de stijgende prijzen steeds vaker een dagje ziekmelden of heb je het vermoeden dat geldzorgen een onderwerp is bij jouw medewerkers?  Neem gerust contact met ons op. Wij sparren graag met je over de juiste aanpak.

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Hulp nodig bij verzuim?

Neem contact op met ons deskundig team van casemanagers, arbeidsdeskundigen, bedrijfsartsen, vertrouwenspersoon en administratieve ondersteuning.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

Heb je onze andere blogs al gelezen?

  • Na een langlopend conflict met een leidinggevende meldt een medewerker zich ziek . Grote kans dat elke werkgever wel een of meer van dit soort casussen kent. Maar hoe voorkom je zo’n ziekmelding? Mediation biedt de oplossing.

    14 mei 2024

    Lees het hele verhaal

  • Denk je dat je medewerker kampt met een verslaving? Een lastig onderwerp om aan te snijden en ook wat betreft wet- en regelgeving een grijs gebied. Toch wil je dit vanuit de zorgplicht die je hebt als werkgever niet zomaar aan je voorbij laten gaan. Hoe je zo'n gesprek aangaat en wat je in een dergelijke situatie wel en niet kunt doen, lichten we toe in deze blog.

    3 januari 2024

    Lees het hele verhaal

  • Wil jij de kans op uitval verkleinen? Investeer dan ook vooral in blije medewerkers die goed in staat zijn om te gaan met veranderingen. Benieuwd hoe je dat doet? Lees onze blog!

    18 augustus 2023

    Lees het hele verhaal