Drie tips om kort verzuim te minimaliseren

Ziek is ziek. In zo’n geval is het ook heel logisch dat jouw medewerker niet kan komen werken. Er zit dan niets anders op dan uitzieken en na een paar dagen weer aan de slag te gaan. Dit geldt alleen niet voor alle ziekmeldingen. Denk aan de medewerker die niet komt opdagen omdat er geen binding is met de organisatie, of omdat er thuis problemen zijn. Vaak zien we dat deze groep medewerkers meerdere keren per jaar enkele dagen afwezig is. Hoe kun je als werkgever dit soort verzuim minimaliseren? We geven drie tips.

Tip 1: voorkom anonimiteit

Even snel een appje sturen is bijna voor iedereen heel normaal. En hoewel het medium makkelijk en snel is, is het sturen van een appje ook redelijk anoniem. Ons advies is daarom om expliciet in je verzuimreglement te vermelden dat medewerkers zich telefonisch moeten ziek melden bij de direct leidinggevende. Zo voorkom je dat medewerkers zich redelijk eenzijdig afmelden voor werk, en heb je meteen een goed contactmoment om met je medewerker in gesprek te gaan.

Tip 2: blijf in gesprek

Naast dat je wilt voorkomen dat een ziekmelding redelijk anoniem voelt, is het ook verstandig om in gesprek te blijven met je medewerker. Denk bijvoorbeeld aan het telefoongesprek als de medewerker zich ziekmeldt. Je mag als werkgever niet vragen naar de medische reden van de ziekmelding, maar je mag wel andere vragen stellen. Denk bijvoorbeeld aan de vraag hoe het met je medewerker gaat, en wanneer de medewerker weer beter denkt te zijn. Ook kun je vragen of er werk kan worden overgedragen, en welke taken of werkzaamheden je medewerker nog wel kan uitvoeren.

Zie je dat een medewerker meerdere keren per jaar enkele dagen ziek is? Ook dan is het verstandig om met de persoon in kwestie te praten. Vraag bijvoorbeeld of je iets voor de medewerker kunt doen, of dat er speciale kwesties op het werk spelen die maken dat zij/hij zich wat vaker heeft ziekgemeld. Zo achterhaal je hopelijk de oorzaak van het verzuim, en kun je samen met je medewerker stappen zetten om ziekmeldingen te voorkomen.

Tip 3: Laat een verzuimbegeleider polshoogte nemen

Sommige medewerkers melden zich nu eenmaal sneller ziek dan anderen, ongeacht hun leeftijd of achtergrond. Bijvoorbeeld omdat er problemen thuis spelen, of omdat er een sluimerend conflict is op de werkvloer. Maar het kan ook zijn dat een medewerker gewoon niet meer de uitdaging vindt in het werk. Vind je het lastig om als werkgever te achterhalen waarom een medewerker vaak verzuimt? Dan kun je ervoor kiezen om een verzuimbegeleider bij de medewerkers thuis langs te sturen. De verzuimbegeleider bezoekt de medewerker tijdens de eerste dagen van ziekte, en gaat het gesprek aan.

Onze ervaring is dat een dergelijk bezoek heel verhelderend werkt. Een medewerker voelt zich in de thuissituatie meer op haar/zijn gemak, en vaak is het eenvoudiger om tot werkafspraken te komen. Uiteraard deelt de verzuimbegeleider alleen informatie met de werkgever na uitdrukkelijke toestemming van de medewerker. Denkt onze verzuimbegeleider dat er meer aan de hand is, of krijgt hij onvoldoende gevoel bij de oorzaak van de ziekmelding? Dan adviseert hij de medewerker om het spreekuur van de bedrijfsarts te bezoeken. Zo werken we samen actief aan het minimaliseren van kort verzuim binnen jouw bedrijf.

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Hulp nodig bij verzuim?

Neem contact op met ons deskundig team van casemanagers, arbeidsdeskundigen, bedrijfsartsen, vertrouwenspersoon en administratieve ondersteuning.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

Heb je onze andere blogs al gelezen?