Bezoek van de bedrijfsarts vergroot begrip en betrokkenheid

Heb jij het idee dat de bedrijfsarts vooral vanachter een bureau beslist of jouw medewerkers wel of niet weer aan het werk kunnen? Niets is minder waar! Om een goed beeld van de werkomstandigheden van je medewerker te krijgen, komt de bedrijfsarts ook langs op de werkvloer. In deze blog lees je meer over het hoe en waarom van zo’n bedrijfsartsbezoek.

Als je medewerker langere tijd ziek is, ontvangt hij/zij een uitnodiging voor een bezoek aan de bedrijfsarts. De arts bekijkt dan wat er precies aan de hand is en welke werkzaamheden de medewerker eventueel nog wel kan oppakken. Op basis daarvan geeft hij/zij een advies aan je medewerker en aan jou als werkgever. Om goed te kunnen adviseren over welke werkzaamheden iemand wel en niet (meer) kan uitvoeren, is het van belang dat een bedrijfsarts een zo goed en realistisch mogelijk beeld heeft van die werkzaamheden. En dan kan het helpen om dat in de praktijk te gaan bekijken. Werkt iemand op kantoor, dan is het nog goed te doen om op afstand te begrijpen welke werkzaamheden iemand uitvoert en onder welke omstandigheden. Bij productiewerk, zoals in de scheepsbouw of in een fabriek, is dat vaak lastiger. Dan helpt het om met eigen ogen te zien wat iemand doet en hoe lang hij/zij bijvoorbeeld bepaalde machines bedient. Zo kan een bedrijfsarts beter een inschatting maken wat de mentale en fysieke belasting hiervan is.

Kennismaken met het bedrijf

Het komt ook voor dat een bedrijfsarts ervoor kiest om een bezoek te brengen aan de werkvloer, zonder dat er medewerkers ziek zijn. Een soort kennismaking met het bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld zinvol zijn als een bedrijfsarts net verbonden is aan een bedrijf. Zo laat de arts niet alleen zijn/haar gezicht even zien, het is ook goed om een inschatting te kunnen maken wat je kunt verwachten aan uitval of verzuim. Op het moment dat er dan iemand uitvalt en bij een bedrijfsarts op consult komt, is het makkelijker te bepalen voor de bedrijfsarts wat iemand nog wel en niet kan doen.

Naast een kennismaking met het bedrijf en de mensen, kan een bedrijfsarts tijdens een bezoek ook direct risico’s benoemen en bespreekbaar maken met de leidinggevenden van een bedrijf. Zo ontstaat direct inzicht bij de bedrijfsarts of er al stappen ondernomen zijn om dat risico te verminderen. Andersom werkt het natuurlijk ook, dat de leidinggevenden het inzicht krijgen dat ze hier iets mee moeten. In beide gevallen is dat nuttige informatie.

Bezoek vergroot betrokkenheid

Wat de reden van een bezoek aan de werkplek ook is, het start altijd met een goede voorbereiding en een duidelijke vraagstelling. Zo halen beide partijen het meeste uit een werkplekbezoek. Daarnaast heeft een bezoek van de bedrijfsarts aan de werkplek ook veel positieve neveneffecten. Een bezoek doet ook vaak wat bij de medewerkers en de organisatie. Vaak vertellen medewerkers vol trots over hun werk en laten ze graag zien wat ze precies doen en hoe. Dat creëert meer begrip en betrokkenheid over en weer. Een goede relatie tussen de bedrijfsarts en organisatie (zowel werknemers als management) helpt bij gesprekken over belastbaarheid bij langduriger afwezigheid. Dat maakt een werkplekbezoek zowel op de korte als de lange termijn erg waardevol.

Ben je benieuwd wat de bedrijfsartsen van VerzuimPreventPlus nog meer voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Hulp nodig bij verzuim?

Neem contact op met ons deskundig team van casemanagers, arbeidsdeskundigen, bedrijfsartsen, vertrouwenspersoon en administratieve ondersteuning.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

Heb je onze andere blogs al gelezen?