Eigenrisicodrager worden voor de Ziektewet en WGA. Goed idee of niet?
Medewerkers die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raken, ziek uit dienst gaan of binnen vier weken na het einde van het dienstverband ziek worden, hebben recht op een uitkering. Die krijgen ze van het UWV of van jou als werkgever. Welke situatie van toepassing is, is afhankelijk van de keuze die jij als werkgever hebt gemaakt. Betaal je het UWV een premie of ben je eigenrisicodrager? En wat is dat eigenlijk? Wij leggen het je uit in deze blog en zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje.
Eigenrisicodrager zijn, wat is dat eigenlijk?
Zelf het risico dragen voor een (ex-)medewerker in de Ziektewet of de WGA (Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten) – een regeling van de WIA, klinkt misschien best aantrekkelijk. Je betaalt dan een lagere premie aan het UWV. Ook acht je de kans wellicht klein dat je hier gebruik van moet maken. Daarentegen brengt het eigenrisicodragerschap wel andere verantwoordelijkheden met zich mee, mocht dit onverhoopt toch gaan spelen voor jou.
- Financiële verantwoordelijkheid
Als eigenrisicodrager ben je er als werkgever zelf voor verantwoordelijk dat je medewerker een uitkering ontvangt. Dit geldt op het moment dat hij/zij ziek uit dienst gaat of wanneer je (ex-)medewerker (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt wordt en in de WGA terechtkomt. Het geld dat je hiervoor nodig hebt, kun je zelf opzijzetten of je sluit er een verzekering voor af. Ben je eigenrisicodrager voor de WGA, dan is een verzekering zelfs verplicht. Veel grotere verzekeraars bieden hier een oplossing voor. - Verantwoordelijk voor de re-integratie
Naast de financiële verantwoordelijkheid, draag je als eigenrisicodrager ook de zorg voor de re-integratie van de (ex-)medewerker. Je blijft dus verantwoordelijk voor (de re-integratie van) een medewerker die niet meer bij jou in dienst is. Goed om je dat te realiseren bij je overweging om eigenrisicodrager te worden. - Administratie op orde
Vanzelfsprekend ben je er ook verantwoordelijk voor dat alles administratief goed geregeld is en de (ex-)medewerker iedere maand zijn uitkering ontvangt. En dat kan nog best een gedoe zijn als je dit zelf moet doen. Sluit je een verzekering af, dan regelt de verzekeraar vaak een hoop voor je. Ook dan blijft het echter meer werk dan wanneer het UWV dit voor je regelt.
Financieel voordeel minder groot
Voor de verzekering die je afsluit als eigenrisicodrager betaal je natuurlijk ook geld, maar tot voor kort was dat voor veel ondernemingen een stuk voordeliger dan de premie die je aan het UWV betaalt. Kleinere organisaties betalen namelijk een vaste premie aan het UWV. Maar grotere organisaties betalen een percentage van hun totale loonsom. Ook wordt het bedrag dat je betaalt hoger wanneer je één of meerdere medewerkers hebt die gebruik maken van de Ziektewet of WGA.
De grens van wat het UWV een kleine organisatie noemt, is echter recent verhoogd. Als jouw totale loonsom niet meer dan 882.500 euro bedraagt, betaal je slechts de sectorpremie. Zo loop je dus geen risico op een hogere premie, door instroom van (ex-)medewerkers in de Ziektewet of WGA. Het financiële voordeel dat je als eigenrisicodrager hebt vervalt voor veel kleine organisaties dus grotendeels. Maar je houdt wel de administratieve en procedurele verantwoordelijkheden. Goed om jezelf af te vragen of je dat dan nog wel wilt.
Hulp nodig bij het maken van een keuze?
Er zijn twee momenten in het jaar waarop je bij het UWV kunt aangeven of je eigenrisicodrager wilt zijn of dat je dit via het UWV wilt regelen: 1 januari en 1 juli. Je keuze moet drie maanden vooraf doorgegeven zijn aan het UWV. Overweeg je een switch? Of ben je er eigenlijk niet helemaal zeker van hoe je het nu geregeld hebt? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee!
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Mogen wij je helpen?
Neem contact op ons team. Wij ondersteunen je graag.
Bel ons:
0184 49 68 04
Of mail naar:
Hulp nodig bij verzuim?
Neem contact op met ons deskundig team van casemanagers, arbeidsdeskundigen, bedrijfsartsen, vertrouwenspersoon en administratieve ondersteuning.
Bel ons:
Of mail naar:
info@verzuimpreventplus.nl
Heb je onze andere blogs al gelezen?
Financiële zorgen bij jouw medewerkers kunnen verschillende oorzaken hebben. Wat moet en kun je hiermee als werkgever en hoe voorkom je ziekteverzuim als gevolg van financiële stress?
12 mei 2023
Heb jij het idee dat de bedrijfsarts vooral vanachter een bureau beslist of jouw medewerkers wel of niet weer aan het werk kunnen? Niets is minder waar! De bedrijfsarts komt ook langs op de werkvloer. In deze blog vind je meer informatie.
13 april 2023
Zie jij dat financiële zorgen een medewerker boven het hoofd groeien, dat een aantal medewerkers zich sinds de stijgende prijzen steeds vaker een dagje ziekmelden of heb je het vermoeden dat geldzorgen een onderwerp is bij jouw medewerkers? Een budgetcoach helpt.
21 maart 2023