Arbodienst inschakelen? Weet waar je op moet letten!

Oké, om maar meteen met de deur in huis te vallen: als werkgever ben je verplicht om samen te werken met een BIG-geregistreerde bedrijfsarts. En juist door dat woordje verplicht, zijn de meeste werkgevers niet meteen enthousiast als ze een bedrijfsarts zoeken. Jammer, want door tijd te besteden aan het selectieproces kun je onaangename verrassingen eenvoudig voorkomen. Wist je bijvoorbeeld dat je door het kiezen van een bedrijfsarts bij een arbodienst ook aanvullende dienstverlening krijgt, zoals een arbeidsdeskundige of casemanager? En dat is niet het enige voordeel van het inschakelen van een arbodienst. We leggen het je graag uit in deze blog.

Advies op maat

Als werkgever wil je alles goed regelen voor je zieke medewerker en je organisatie. Een goede arbodienst staat je bij in elke stap van het proces en geeft je toegang tot de bedrijfsarts, arbeidsdeskundige, casemanager en verzuimbegeleider. Zo is er niet alleen aandacht voor de uitval, maar juist ook voor de belastbaarheid van de medewerker. Is er een mogelijkheid om de verzuimduur te beperken, of blijkt juist dat het huidige werk (tijdelijk) niet meer uitgevoerd kan worden?

Om een passend antwoord op deze vragen te krijgen, ben je als werkgever op zoek naar een arbodienst die zich verdiept in jouw organisatie en medewerkers. Een arbodienst dus, die jouw medewerker niet ziet als een nummer en voor elke verzuimcase een advies op maat weet te geven. Vind je dit belangrijk? Dan is dit zeker iets om mee te nemen in je keuze voor een arbodienst.

Voldoen aan de wet

Is een medewerker (langdurig) ziek? Dan komt er veel op jou en je medewerker af. Niet alleen de zieke medewerker heeft aandacht nodig; je moet als werkgever ook diverse stappen nemen om aan de Wet verbetering poortwachter te voldoen. En dat kan best ingewikkeld zijn. Gelukkig biedt de arbodienst op dit soort momenten uitkomst.

De medewerkers van VerzuimPreventPlus weten precies welke stap jij wanneer moet zetten en geven je uiteraard advies op maat. Maar ook jouw medewerker krijgt de ondersteuning die hij/zij nodig heeft. Zo is de arbodienst voor jouw medewerker een vraagbaak en biedt een luisterend oor.

Naast het voldoen aan de wet kan een goede arbodienst je ook behoeden voor fouten. Wist je bijvoorbeeld dat de wetgever eisen heeft gesteld aan hetgeen je wel en niet aan je zieke medewerker mag vragen en dat je tijdig een eventuele WIA-uitkering moet aanvragen? Een goede arbodienst staat je bij in elke stap van het proces. Wel zo’n geruststellende gedachte in een tijd waarin er veel op jouw medewerker en jou als werkgever afkomt.

Voorkomen langdurig verzuim

Blije en gezonde medewerkers: welke werkgever wil dat nou niet? Maar wist je dat je hiervoor ook terecht kunt bij de arbodienst? Denk bijvoorbeeld aan een preventief spreekuur bij de bedrijfsarts, een werkplekonderzoek of periodiek medisch onderzoek. Door hier als werkgever en arbodienst scherp op te zijn, kun je langdurig verzuim voorkomen en zet je daadwerkelijk een stap om te zorgen dat je medewerkers blijvend blij en gezond naar hun werk blijven gaan. Absoluut een onderwerp om te bespreken als je in gesprek gaat met de arbodienst van jouw keuze.

Benieuwd of een arbodienst ook daadwerkelijk aansluit bij wat jij belangrijk vindt? Dan is een kennismakingsgesprek altijd een goed idee. Daarnaast kun je ook altijd vragen naar de ervaringen van bestaande klanten. Zo krijg je direct een goed beeld of de arbodienst bij jouw organisatie past.

Wil je meer weten over het kiezen van een arbodienst? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Mogen wij je helpen?

Neem contact op met ons team. Wij ondersteunen je graag.

Bel ons:


0184 49 68 04

Of mail naar:

Hulp nodig bij verzuim?

Neem contact op met ons deskundig team van casemanagers, arbeidsdeskundigen, bedrijfsartsen, vertrouwenspersoon en administratieve ondersteuning.

Bel ons:
Of mail naar:


info@verzuimpreventplus.nl

Waar kunnen we je verder mee helpen?

Heb je onze andere blogs al gelezen?